تبلیغات شما تبلیغات شما

آمار سایت

    آمار مطالب
    کل مطالب : 3972
    آمار کاربران
    افراد آنلاین : 7

    کاربران آنلاین

    آمار بازدید
    بازدید امروز : 2,313
    باردید دیروز : 1,887
    گوگل امروز : 36
    گوگل دیروز : 54
    بازدید هفته : 4,200
    بازدید ماه : 35,335
    بازدید سال : 794,626
    بازدید کلی : 6,366,149

آخرین فروش های موفق

پایان نامه انواع نیروگاه ها و توربین های برق

 انواع نیروگاه ها و توربین های برق، پایان نامه رشته برق- ۱۲۰ صفحه Word

نیروگاه چیست؟

به مجموعه ای از دستگاه ها تجهیزات و سیستم های اصلی وکمکی که به همراه نیروهای متخصص انسانی دست به دست هم داده تا انرژی الکتریکی تولید کنند را نیروگاه گویند . در حالت کلی نیروگاهها را می توان به دو دسته تقسیم کرد نیروگاههای غیر حرارتی مانند نیروگاههای آبی و بادی نیروگاههای حرارتی مانند نیروگاههای بخاری ، گازی ، سیکل ترکیبی ، هسته ای و…
در تمام نیروگاههای ذکر شده فصل مشترکی وجود دارد که آن همان تبدیل انرژی مکانیکی حاصل از چرخش پره های توربین به انرژی الکتریکی توسط ژنراتور می باشد. صرفه نظر از مقایسه نوع دستگاهها ، توربین ژنراتور و تجهیزات بکار رفته در نیروگاهها این مسئله که همه آنها هدفشان تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی است مشهود است .آنچه نیاز به توضیح دارد فرآیندی است که تا قبل از این مرحله به وقوع می پیوندد در نیروگاههای بادی عمل چرخش پره ها توسط نیروی باد انجام می شود .
در نیروگاههای آبی که معمولاً در کنار سدها یا دریاچه ها ساخته می شوند ، عمل چرخش توربین توسط آبی که در گذر از پره ها به آنها اعمال می شود ، صورت می پذیرد . اما در نیروگاههای حرارتی عامل چرخش پره های توربین انرژی حرارتی می باشد . این انرژی حرارتی در نیروگاههای گازی ، هوای محیط است که در کمپرسور فشرده شده ، در اتاق احتراق محترق می شود و در توربین گاز به کار مکانیکی تبدیل می شود ، که در واقع عامل چرخش پره های توربین می باشد. در نیروگاههای بخاری و هسته ای عمل چرخش پره های توربین توسط بخار صورت می گیرد  بخاری که انرژی گرمائی خود را به انرژی مکانیکی چرخش پره های توربین مبدل می سازد .آنچه نیروگاههای بخاری را از نیروگاه های اتمی متمایز می گرداند همانا نحوه تولید بخاری است که به روی پره های توربین فرستاده می شود.

مقدمه

توربین :واژه ی توربین برای اولین بار به وسیله ی claude burdin  ۱۷۹۰-۱۸۷۳ در سال ۱۸۲۸ به وجود آمد که از لغت یونانی به معنی چرخنده یا سرگردان مشتق شده است. توربین موتوری چرخنده است که می تواند از یک سیلل انرژی بدست آورد. ساده ترین توربینها یک بخش سیال چرخنده و تعدادی پره دارند که به بخش اصلی متصل شده است سیال به پره ها برخورد می کندو بدین ترتیب از انرژی ناشی از متحرک بودن ان استفاده می کند به عنوان اولین توربین ها می توان آسیاب بادی و چرخاب را نام برد. توربین های گاز ،بخار و اب معمولا پوشش محافظی در اطراف پره هایشان دارند که سیال را کنترل می کنند؛پوشش ها و پره ها می توانند اشکال هندسی مختلفی داشته باشند که هرکدام برای نوع سیال و بازده متفاوت است. کمپرسور یا پمپ دستگاهی مشابه توربین است ولی عملکرد بر عکس به طوری که این دستگاه انرژی را می گیرد و باعث  حرکت یک سیال می شود.

 انواع توربین

۱-توربینهای بخار:برای تولید برق در نیروگاه های حرارتی که از ذغال سنگ ،نفت و انرژی هسته ای استفاده می کنند به کار برده می شوند،روزی از انها برای هدایت وسایل نقلیه مانند کشتی استفاده می شد ۲-توربین های گازی :این توربین ها معمولا دارای یک ورودی ،فن ،کمپرسور ،محفظه متراکم کننده و یک نازل است. ۳-توربین های ترانسونیک: جریان گاز در اکثر توربین ها همواره سرعتی زیر صفر دارد ؛دراین نوع توربین ها سرعت گاز هنگام خروج بالاتر از صفر است. این توربین ها درفشار بالاتری کار می کنندولی معمولا بازده کمی دارند و خیلی هم مرسوم نیستند. ۴-توربین های کنترا رتاتینگ :دو توربین که یکی بالا و دیگری پائین در جهت مخالف هم می چرخند این سیستم پیچیدگی هایی دارد که تولید ان را کاهش می دهد. ۵-توربین سرامیک :توربین های بافشار بالا که از آلیاژنیکل و فولاد ساخته شده اند معمولا دارای سیستم خنک کننده پیچیده هستند اخیرا پره های سرامیکی روی توربینهای گازی امتحان شده است. موارد استفاده: تقریبا تمام الکتریکی روی از نوعی توربین استفاده می کند بازده بالاترین توربین ۴۰ درصد است. اکثر جت ها مانند کشتی ها و نیروگاه های اتمی برای حرکت از توربین استفاده میکنند.

پایان نامه تاثير ذخيره سازهاي انرژي بر بهره برداري از شبکه برق

تاثير ذخيره ساز هاي انرژي بر بهره برداري از شبکه برق؛

پایان نامه رشته برق و مخابرات

مقدمه

امروزه بحران­هاي سياسي، اقتصادي و مسائلي نظير محدوديت دوام ذخاير فسيلي، نگراني­هاي زيست محيطي، ازدحام جمعيت، رشد اقتصادي و ضريب مصرف، همگي مباحث جهان شمولي هستندکه با گستردگي تمام فکر انديشمندان را در يافتن راهکارهاي مناسب در حل معضلات انرژي در جهان، بخصوص بحران­هاي زيست محيطي به خود مشغول داشته­اند]۱[. بديهي است امروزه، پشتوانه اقتصادي و سياسي کشورها، بستگي به ميزان بهره­وري آن­ها از منابع فسيلي دارد و تهي­گشتن منابع فسيلي، نه تنها تهديدي براي اقتصاد کشورها صادرکننده است. بلکه نگراني عمده­اي را براي نظام اقتصادي ملل وارد کننده به وجود آورده است. صاحبان منابع فسيلي بايستي واقع­گرانه بدانند  که برداشت امروز ايشان از ذخاير فسيلي، مستلزم بهره­وري کمتر فردا و نهايتا تهي­شدن منابع­شان در مدت زماني  کمتر خواهد بود. آلودگي هوا، صوتي حرارتي، پساب صنعتي و تغييرات ناشي از اين آلودگي­ها روي زمين، آثار زيانباري بر جا گذاشته است که مي­بايست از گسترش اين آلودگي­ها ­جلوگيري کرد. منابع انرژي تجديدپذير مثل باد و خورشيد مي­توانند  کمک­هاي زيادي درکاهش وابستگي به سوخت­هاي فسيلي صورت دهند. اما مشکل عمده اين منابع وابستگي آنها به وضعيت آب و هوايي مي­باشد. به همين دليل در خروجي آنها نوساناتي وجود دارد. براي حل اين معضل ترکيب اين واحدها در کنار هم استفاده شده تا خروجي پايدار و بدون نوسان داشته  باشيم. تخمين زده مي­شود که تقريبا ده ميليون مگاوات انرژي الکتريکي از انرژي بادي به طور مدام در زمين قابل دسترس است. به دليل بلوغ تکنيکي توربين­هاي بادي و توليد برق از باد، درميان ساير برنامه­هاي توليد برق از انرژي­هاي تجديدپذير، انرژي باد قابليت بيشتري براي رقابت با انرژي ناشي از سوخت­هاي فسيلي را دارا است] ۱[.  ويژگي ديگر اين منابع، پراکندگي وگستردگي آنها در تمام جهان است. خوشبختانه، بيشتر ممالک  جهان به اهميت و نقش منابع مختلف انرژي، به ويژه انرژي­هاي تجديدپذير در تامين نيازهاي حال و آينده پي­برده و به طور گسترده، در توسعه   بهره­برداري از اين منابع لايزال، تحقيقات وسيع و سرمايه­گذاري­هاي اصولي را انجام داده­اند. انرژي­هاي تجديدپذير، روز به روز سهم بيشتري در سيستم تامين انرژي جهان را به عهده مي­گيرند، از جمله اين انرژي­ها مي­توان به انرژي بادي، خورشيدي، زمين گرمايي (ژئو ترمال)، زيست توده (بيوماس)، دريايي (جز و مد)، پيل سوختي و هسته­اي اشاره کرد. اين انرژي­ها به دو صورت استفاده مي شوند]۲[:  

  • مستقل از شبکه سراسري برق
  • متصل به شبکه سراسري

در حالت مستقل از شبکه سراسري برق، براي تامين انرژي الکتريکي مورد نياز مناطق دور از شبکه سراسري برق از اين نيروگاه­ها استفاده مي­شود. بازه تواني اين سيستم­ها از چند صدوات تا چندين مگاوات متغير، قابل نصب و راه اندازي مي­باشد که ممکن است يک منبع توليد پراکنده به صورت تنها استفاده شود يا اينکه براي افزايش قابليت  اطمينان از دو يا چند منبع به صورت موازي با هم استفاده کنند. در حالت متصل به شبکه سراسري، به منظور تقويت شبکه سراسري برق، جبران کاهش ولتاژ خط و کاهش تلفات از اين واحد­ها استفاده مي­نمايند. واحدهاي توليد پراکنده اگر به صورت متصل به شبکه سراسري استفاده شوند داراي مزايايي به صورت زير هستند]۳[:

  • بهبود پروفيل ولتاژ
  • بهبود کيفيت توان
  • کاهش تلفات خطوط انتقال و توزيع
  • آزادشدن ظرفيت خطوط انتقال و توزيع
  • بالابردن قابليت اطمينان
  • هموار کردن نقطه اوج منحني بار
  • داشتن رزرو و نگهداشتن ظرفيت اضافي براي مواقع اضطراري
  • استفاده از توان و حرارت.

اين واحدها وقتي به صورت مستقل از شبکه نيز به کار مي­روند، مزايا و معايبي دارند. مزاياي اين حالت مانند حالت متصل به شبکه است، اما يکي از معايب موجود اين است که بعضي از واحدهاي تجديدپذير به وضعيت آب و هوايي وابسته­اند. اين وابستگي باعث ايجاد نوساناتي در خروجي اين واحدها مي­شود، که مطلوب نيست. براي رفع اين مشکل معمولا سعي مي­شود ترکيبي از واحدها را در کنار هم استفاده کنند. اين ترکيب باعث ايجاد انرژي با کيفيت بالاتر، قابليت اطمينان بالاتر و نوسانات کمتر مي­شود. ترکيب واحدهاي تجديدپذير باعث مي­شود در مواقعي که يکي از انرژي­ها کم است بتوان از واحد ديگر جهت تامين بار استفاده کرد. براي نمونه واحد بادي و خورشيدي، در فصل زمستان و پاييز که انرژي خورشيدي کم است، انرژي بادي به ميزان مورد نياز موجود است و در بهار و تابستان که انرژي خورشيدي بيشتر است، انرژي بادي کمتر است و در واقع اين دو انرژي مکمل يکديگرند. معمولا در ترکيب واحدهاي تجديدپذير از ابزار ذخيره­ساز انرژي استفاده مي­کنند، تا در مواقعي که نياز به توان بيشتر بود بار تامين شود.  از اين ابزارها مي­توان به پيل سوختي، فوق­خازن و باتري اشاره کرد. پيل سوختي به همراه الکتروليز کار مي­کند و يک ذخيره­ساز بلند مدت انرژي است. فوق خازن و باتري هم ابزار ذخيره­سازي کوتاه مدت هستند. معمولا سرعت پيل سوختي براي تامين بار کند است به همين منظور  از باتري يا   فوق­خازن براي پاسخگويي به گذرايي­هاي موجود استفاده مي­شود. نحوه کنارهم قرارگرفتن و کنترل ترکيبات واحدهاي تجديدپذير از اهميت ويژه برخوردار است. بدين صورت که با سيستم کنترلي مناسب مي­توان در هر لحظه ماکزيمم توان خروجي را از هر واحد بدست آورد. بنابراين، آشنايي با نحوه عملکرد، کنترل و وابستگي­هاي واحد­هاي تجديدپذير به عوامل مختلف، از اهميت ويژه­اي در ترکيب اين واحدها برخوردار است. به همين منظور در ادامه ابتدا درباره هر يک از واحد توليد پراکنده مختصر توضيحي داده مي­شود.

روشهای تعیین جابجایی در سیم پیچ ترانسفورماتور با استفاده از حالت گذاری سیستم

مقدمه

اهمیت انجام بررسی های حالات گذرا، برای طراحان سیستم قدرت کاملاً آشکار است سیستم قدرت معمولاً در حالت دائم یا حالت شبه دائم کار می کند ولیکن این سیستم باید به گونه ای طراحی شود که در برابر بدترین تنش های ممکن نیز ایستادکگی کند. این تنش ها معمولاً در حین بروز حالت های گذرا در سیستم های قدرت پیش می آید. بدین لحاظ مهندسان اهمیت انجام بررسی ها و محاسبات مربوط به حالت های گذرا را، هم تراز و هم سنگ با مطالعات و بررسی های انجام شده در حالت دائم می دانند[۱۵۰]. PETERSON مجموعه ای از کارهای اولیه انجام شده در این رابطه را که در نیمه اول قرن بیستم انجام شده، در قسمت مراجع کتاب خود جمع آوری کرده است[۱۴۰]. طرح بسیاری از اجرای سیستم قدرت با توجه به شرایط ایجاد شده بعلت بروز حالت های گذرا است[۱۴۲]. این مسئله در مورد ترانسفورماتورهای قدرت نیز صادق است . شبکه هایی که دارای سطوح ولتاژ متناوب اند توسط ترانسفورماتور های قدرت به یکدیگر ارتباط می یابند، خروج آنها از شبکه به هر علت که باشد باعث اختلال در کار شبکه و موجب ضررهای اقتصادی است.لذا بررسی حالات گذاری ترانسفورماتور برای سازندگان آن ضروری است. جهت انجام این نیاز به داشتن مدل هائی است که مهندس طرح به کمک آنها بتواند در مرحله طراحی امکان بروز اضافه ولتاژ و میزان تنش الکتریکی بر روی عایق ها را بررسیی نماید. طبیعتاً هر مدلی دارای حوزۀ اعتبار خاصی است. مثلاً مدل ترانسفورماتور جهت محاسبات اتصال کوتاه نمی تواند جهت محاسبات تلفات بکار رود. با توجه به اغتشاشات موجود در شبکه ،معمولاً از طرف طرح، حد فرکانسی خاصی به عنوان حد اعجاز فرکانسی مدل مطرح می گردد. مثلاً جهت بررسی حالات گذرای ناشی از پدیده کلید زنی ،۲۵کیلو هرتز و برای بررسی حالت های مربوط به برخورد صاعقه به سیم پیچ،۲۵۰کیلوهرتزی،به عنوان حد اعتبار فرکانسی در نظر گرفته می شود]۳۸[. در هنگام عملیات کلید زنی ، در پست های SF6 اضافه ولتاژ بوجود می آیند که به علت ابعاد کوچک تجهیزات این پست ها و همچنین خواص ویژه گازSF6 ،دارای مولفه های فرکانسی در حوزه مگاهرتز هستند [۲۳][۸۳] .این اضافه ولتاژ، اضافه ولتاژ حالت های گذری خیلی سریع نامیده می شوند. با افزایش روز افزونکاربرد این پست ها ، طراحان احتیاج به مدلهائی دارند که در حوزۀ فرکانسی مگاهرتز نیز معتبر باشند. بعلاوه با افزایش قدرت ترانسفورماتورها و بزرگ شدن ابعاد آنها، فرکانس های طبیعی ترانسفورماتورها کاهش یافته است[۱۲۸] .به همین خاطر نرخ خطای ترانسفورماتورهایEHV بزرگتر از ترانسفورماتورHVاست. برای مثال،نرخ خطا برای ترانسفورماتورهای ۷۶۵KV،۲٫۳% به ازای سال بر فاز می باشد که خیلی بیشتر از نرخ خطای مربوط به ترانسفورماتورهای  ۳۴۵KV (0.7% به ازای سال بر فاز)  است[۳۸]. بنابراین هم اکنون در مرحله طراحی احتیاج به مدلی است که به کمک آن بتوان نحوه رفتار سیم پیچ ترانسفورماتور قدرت را در برابر تحریک های گوناگون در یک حوزۀ فرکانسی وسیع (از ۱۰ کیلو هرتز تا چندین مگاهرتز) بررسی نمود. این موضوع هدف این رساله می باشد، یعنی همانگونه که از عنوان رساله بر می آید، مدل سازی سیم پیچ ترانسفورماتور جهت بررسیهای حالات گذری خیلی سریع.

پروژه موتور و درایو موتور

پروژه موتور و درایو موتور، پروژه رشته برق- ۶۰ صفحه Word

در علم نوین امروزی صنعت که روز به روز به سمت الکترونیکی شدن و استفاده از لوازم الکترونیکی در همه صنایع می رود وهمراه شدن با این سیل خوروشان نیاز به مطالعه و تحقیق دارد .یکی از علوم وابسته به الکترونیک علم رباتیک است که همه کشور ها و دانشمندان و محققان آنها  با تشکیل تیم های رباتیک در حال تلاش هستند تا با اختراعات خود زندگی روزمره را با استفاده از روبات ها برای انسانها و حتی موجودات زنده کره خاکی راحت و سهل آسان کنند. علم رباتیک شاخه های بسیاری دارد مانند رباتیک های انسانی- هواشناسی-نظامی-پزشکی … در همه این شاخه ها لوازم و قطعاتی که با علم رباتیک با هم ارتباط داده می شوند تا یک مجموعه کامل شکل گیرد می توان نام برد به قطعاتی مانند سنسورهای حرارتی- رطوبتی – نوری و انواع دوربین ها -مانیتور – LCDها – کنترلر ها – مبدل ها – انواع موتور و درایور موتور – ماژول ها –  چرخ – بازوهای مکانیکی و هزاران هزار قطعاتی که همه روزه در حال پیشرفت همه قطعات علم رباتیک هستیم. در این پروژه سعی شده است در باره بخش موتور و درایو موتور پرداخته شود در ابتدا چند نوع از موتور ها و درایو موتورها صحبت شود و در فصل ها و بخشهای مختلف به آشنایی تخصصی با موتور درایو MD03 بپردازیم که امید وارم مطالب موجود در این پروژه برای کسانی که علاقه به پژوهش و تحقیق  در این زمینه را دارند کافی و یا برای رسیدن به سطح های بالاتر کمک کند .

پایان نامه بررسی علل بی انضباطی دانش آموزان مدارس راهنمایی

پيشگفتار

نوجوانان دلي پاك و روحي پرشور دارند . آنان در حساسترين و بحراني ترين دوران زندگي خود به سر مي برند و نيازمند هدايت ، حمايت و همدلي اند. نوجوان نهال نو  رسيده اي است كه براي رشد و بالندگي به باغباني ، دلسوز و روشن بين نياز دارد تا او را از آفتها و حادثه ها در امان دارد. بها دادن به نوجوانان و در تربيت و ارشاد آنان كوشيدن بي گمان يكي از نشانه هاي آشكار رشد فرهنگي يك جامعه است . بر خلاف گمان برخي مردم ، تربيت به طور كلي كاري بسيار دشوار است بويژه تربيت و هدايت نوجوانان داراي پيچيدگيها و نكته هاي ظريف بسياري است . شايد گفتة حكيمانه ي كانت متفكر و فيلسوف نامي آلماني ، حق مطلب را در اين زمينه ادا كرده باشد آنجا كه مي گويد : دو كار هست كه در دشواري ، هيچ كار ديگري به پاي آن نمي رسد ، مملكت داري و تربيت. تربيت انسان از اين جهت كه او موجودي پيچيده و عظيم است كاري سخت و دشوار مي باشد. پيچيدگيهاي روحي انسان به حدي است كه نمي توان رفتار او را به سادگي تحت ضابطه اي مشخص در آورد و از آن آسوده خاطر شد. برتراند راسل ، فيلسوف انگليسي كه خود در بارة تربيت كتابهايي نگاشته است اعتراف مي كند كه گفتار من در اين زمينه بهتر از كردارم بود. اين ها همه نشان مي دهد كه نبايد تربيت را كاري سهل و آسان پنداشت كه نياز به هيچ گونه آموزش و تخصصي ندارد. فرزندان ما در دوران خود مرحله هاي مختلف را طي مي كنند و در هر مرحله نيازهاي تربيتي ويژه اي دارند . بدون آشنايي با اين مراحل تربيتي و برخورداري از مهارتهاي لازم چگونه مي توانيم فرزندان خود را تربيت كنيم. شايد برخي از پدران و مادران گمان مي كنند كه اگر شرايط مادي و امكانات تحصيلي را براي فرزندان خود فراهم آورند وظيفه ي خود را به خوبي انجام داده اند حال آنكه وظيفه ي پدر و مادر بسيار فراتر از اين هاست. خانواده كانون پذيرايي از نسل آينده است در اين كانون نهال ارزشهاي انساني ـ كه بذر آن در لحظه ي آفرينش در ضمير آدميان پاشيده شده است ـ بايد رشد و نمو كرده درخت انسانيت به بار نشيند از اين رو هيچ يك از نهادهاي اجتماعي نقشي را كه خانواده در ساختار فكري ، روحي و اخلاقي انسان دارد نمي توانند ايفا كنند . نابساماني هاي اجتماعي در بسياري موارد ناشي از نابساماني در خانواده هاست و سعادت يك اجتماع بستگي كامل به وجود خانواده هاي سالم و سعادتمند دارد . در خانواده است كه انسان از لحظه هاي آغازين زندگي با تربيتي كه از پدر و مادر دريافت مي كند شكل مي گيرد و ناآگاهانه به مسيري خاص سوق داده مي شود. اگر خانواده ها نقش خود را بدرستي ايفا نكنند نهادهاي اجتماعي ديگر از قبيل مدرسه ، رسانه هاي گروه و غيره اين خلاء را نمي توانند پر كنند. دشواريها و پيچيدگيهاي تربيت فرزند در دوره نوجواني بيش از هر دوران ديگر است  زيرا در اين دوره نوجوان بطور ناگهاني با جهش فكري و عاطفي خود را از دوران كودكي جدا  مي كند. شخصيت كنوني نوجوان مي طلبد كه خانواده در برخورد با او روشن بين ، شكيبا و هوشيار باشد و به سرعت دريابد كه او ديگر يك كودك نيست . از اين رو بسياري از خانواده ها در روابط خود با فرزندان نوجوان مشكلاتي دارند كه اگر از آگاهيهاي لازم برخوردار نباشند شايد اين مسئله عواقب ناخواسته اي به دنبال داشته باشد. بسياري از مشكلات اخلاقي و رفتاري نوجوانان ريشه در برخوردهاي نامناسب پدران ، مادران و مربيان دارد . تجربه نشان مي دهد در بيشتر موارد كه نوجوانان به خانواده ي آگاه و مربي شايسته دسترسي دارند از زندگي سالم و موفقي برخوردارند ، اين نشان مي دهد كه نوجوانان بخوبي تربيت پذير هستند و اگر نابساماني هايي در اخلاق و رفتار برخي از آنان مشاهده مي شود ناشي از نبود تربيت صحيح است .
پيامبر اسلام (ص) مي فرمايند : به شما در باره ي نوجوانان و جوانان سفارش مي كنم زيرا آنان داراي قلبي رقيقتر و فضيلت پذير تر مي باشند.[۱] و امام علي (ع) مي فرمايند : دل نوجوان مانند زمين خالي از گياه و درخت است كه هر بذري در آن افشانده شود مي پذيرد و در خود مي پرورد پس فرزند عزيزم من در آغاز جواني ات به ادب و تربيت تو پرداختم قبل از آن كه دلت سخت گردد و از پذيرش چيزهاي خوب
سرباز زند.[۲] از اين جا مي توان به نقش حساس و خطيري كه خانواده ها و مربيان در هدايت و تربيت نوجوانان دارند پي برد . اگر ما به وظيفه ي بزرگ خود نسبت به اين سرمايه هاي بي نظير جامعه به نحوي شايسته توجه نكنيم، بايد براي رويارويي با عواقب تلخ غفلت خود آماده باشيم . در آموزشهاي ديني ما نيز بر مسئوليت پدران و مادران در تربيت فرزند بسيار تأكيد شده است و تصريح شده همچنانكه والدين را بر فرزندان حقوقي است فرزندان را نيز بر والدين خود حقوقي است كه از آنها در مورد اين حقوق در پيشگاه الهي بازخواست خواهد شد . در روايات اسلامي آمده است : همچنانكه فرزند عاق پدر و مادر مي شود پدر و مادر نيز براي سهل انگاري در انجام وظايف خويش عاق فرزند مي شود. [۳]

۵ فصل ۶۵ صفحه ورد (word)

دانلود رایگان مقاله بررسي رابطه منبع كنترل ( دروني- بروني) با عزت نفس

در جوامع کنونی و بویژه با ورود به قرن بیست و یکم اکثریت قریب اتفاق افراد به اصول بهداشتی مربوط به ابعاد مختلف جسمانی خویش آگاهی دارند به والدین از طریق   رسانه های گروهی و به فرزاندان از طریق آموزشگاهها این مهم توصیه وسفارش می شود.

ولی اکثریت جامعه متاسفانه به امر بسیار مهم بهداشت روانی خود و فرزندان اهمیت نمی دهند و بهتر آنکه بیان نمائیم آگاهی ندارند. در حالی که بر حسب آمارهای کشورهای مختلف تعداد افراد مبنی بر مشکلات و معضلات روانی رو به فزونی است.

در این میان یکی از مباحث مهم در امر بهداشت روانی عزت نفس یا همان خود بزرگواری می باشد. که یکی از خصوصیات مهم و اساسی شخصیت هر فردی را تشکیل می دهد و به طور حتم روی سایر جنبه های شخصیت انسان اثر می گذارد. و کمبود یا فقدان آن باعث عدم رشد سایر جنبه های شخصیت یا ناموزونی آنها خواهد شد و حتی ممکن است پایه گذار بیماریهای روانی گوناگون مانند افسردگی، کمرویی، پرخاشگری، ترس و … شود (بیابان گرد، ۱۳۷۳،ص ۱۰) عزت نفس عبارت است از ارزشی که اطلاعات و اعتقادات خود فرد در مورد تمام یا چیزهایی که از او ناشی می شود به دست می دهد (شاملو، سعید، ص ۷۰).

عزت نفس و منبع کنترل از جمله مفاهیمی هستند که در چند دهه اخیر مورد توجه بسیاری از روانشناسان و پژوهشگران قرار گرفته اند، اما قدمت تاریخی این موضوع در مباحثی که علما و فلاسفه تعلیم و تربیت در گذشته داشته اند نیز به چشم می خورد در طول صد سال گذشته نیز بسیاری از روان شناسان این نظر را پذیرفته اند که انسان دارای یک نیاز به عزت نفس می باشد (مانند آدلر[۱] ۱۹۳۰، آلپورت[۲] ۱۹۳۷، راجرز[۳] ۱۹۵۹، سالیوان [۴] ۱۹۵۳، طارن هورنی [۵] ۱۹۳۷، جیمز [۶] ۱۸۹۰ ، مزلو[۷]، ۱۹۷۰) از میان افراد طارن هورنی ۱۹۳۷ روشی را که افراد تلاش می کنند بواسطه آن یک خود پنداره مطلوب از خود بدست آورده و از آن محافظت و دفاع نمایند را مورد بحث قرار داده است.

فرنچ[۸] (۱۹۶۸)  و ارگو[۹] (۱۹۷۲) از عزت نفس به عنوان یک سپر فرهنگی در مقابل اضطراب نام می برند. کوپراسمیت(۱۹۶۷) در تحقیق خود به این نتیجه رسید که کودکان با عزت نفس بالا افرادی هستند که احساس اعتماد به نفس، استعداد، خلاقیت و ابراز وجود می کنند و به راحتی تحت تاثیر عوامل محیطی قرار نمی گیرند.

افزایش پیشرفت تحصیلی، افزایش تلاش فرد در کسب موفقیت، داشتن اعتماد به نفس، متکبر و پرخاشگر بودن، تمایل به داشتن سلامتی بهتر، لذت بردن از روابط با دیگران، پیش بینی مثبت نسبت به موفقیتهای بعدی، ارتباط تنگاتنگ در بین عزت نفس و ابراز وجود، از نشانه های بارز سطوح عزت نفس بالا در افراد است.

جورج کلی[۱۰] ۱۹۵۵ در کتاب روانشناسی ساخت های شخص این نظریه را مطرح کرده است، انسان در پی آن است که محیط خود را پیش بینی و کنترل کند. کلی پیشنهادی کرده است که هر فرد بشر ساخت هایی برای خود تدوین کرده که از طریق آنها رویدادهای جهان را ملاحظه و تفسیر می کند و از این راه می تواند رویدادها را پیش بینی و کنترل کند. وی خاطر نشان کرد «ساخت ها تجاربی هستند که پویش های ذهنی در آن جریان دارند. این ساخت ها انتظار توام با پیش بینی تغییر در رویدادها را ممکن می سازند». کلی خاطر نشان   می کند که وقتی ساخت های شخص در ایفای نقش شکست       می خورند، فرد احساس تهدید، گناه، خصومت و پرخاشگری    می نماید (جورج کلی، کتاب روانشناسی ساخت های شخصیت، ۱۹۵۵، ص ۳-۲)

در بین نظریه پردازان یادگیری اجتماعی جولیان راتر (۱۹۵۴) پایه فرضیات و منطق علمی خود را تحت تاثیر نظریات طانتور قرار داده و کاربرد نظریات وی در زمینه یادگیری اجتماعی متاثر از نظریات آدلر است.

فرض راتر بر این است که: وقوع فردی نه تنها ناشی از ماهیت و اهمیت هدف ها برای فرد بدنبال دارد. در نظریه ی یادگیری راتر (۱۹۵۴) نیروی بالقوه رفتاری که در یک موقعیت خاص روی می دهند تابعی است از انتظاری که فرد از رفتار خو در مقابل پاداش مناسب دارد و همچنین ارزشی که آن پاداش برای فرد دارد.

یکی از مفاهیم ویژه و پر اهمیت در نظریه یادگیری اجتماعی راتر منبع کنترل است. این مفهوم دارای دو بعد کنترل درونی و بیرونی است. بنابر فرضیات راتر، افرادی که دارای کنترل بیرونی هستند دارای ادراک مثبت یا منفی از حوادث و رویدادهایی هستند که ارتباطی با رفتار فرد ندارد و قوای کنترل فردی است. راتر این افراد را معتقد به شانس یا برونی فرض می کند در بعد دیگر کنترل درونی قرار دارند. این کنترل فردی است راتر این افراد را معتقد به مهارت یا درونی فرض می کند (راتر، ۱۹۷۲، ص ۲۸).

ایستین و کوموریت (۱۹۷۱) با انجام تحقیقی دریافتند که آزمودنیهایی که عزت نفس پایین و متوسط داشتند هر دو بطور معنی داری دارای منبع بیرونی کنترل، و آنهایی که دارای عزت نفس بالا بودند دارای منبع درونی کنترل هستند .

آنچه در ادامه می آید پژوهشی است که پیرامون ارتباط منبع کنترل با عزت نفس در بین دانشجویان یکی از   دانشگاه ها انجام شده است.

بیان مسئله:

عزت نفس یک شاخص بسیاری مهم در شخصیت افراد است که با مقدار ارزشی که ما به خود نسبت می دهیم و فکر  می کنیم دیگران برای ما قائل هستند گفته می شود و منبع کنترل دارای دو بعد است کنترل درونی (ما بر سرونوشت خود کنترل داریم و دلیل شکست ما و موفقیت هایمان خود ما هستیم) منبع کنترل بیرونی( ما بر سرنوشت خود کنترل نداریم و دلیل شکست ما و پیروزی ما سرنوشت و بخت و اقبال است).

مسئله در این پژوهش این است که آیا بین عزت نفس و منبع کنترل دانشجویان دختر و دانشجویان پسر رابطه معنا داری وجود دارد و آیا بین عزت نفس دختران و پسران دانشجو تفاوت معنا داری وجود دارد و همچنین اینکه آیا بین کنترل دختران و پسران دانشجو تفاوت معنا داری وجود دارد یا نه.

دانلود مقاله  رابطه بین هوش هیجانی با استرس شغلی

چکیده

یکی از تفکرهای نوین در کسب و کار، تفکر هوش هیجانی می باشد که به سازمان ها کمک می کند تا کارکنان انطباق پذیر داشته باشند. از آنجا که موقعیت سازمان تا اندازه زیادی وابسته به شغل، انگیزه و روحیه کارکنان است، لذا می توان پی برد که هوش هیجانی به عنوان یک عامل مهم در سازگاری کارکنان با شغل و شرایط اشتغال و استفاده صحیح از هیجانات در محیط کار بوده و می تواند در کاهش استرس شغلی کارکنان موثر باشد. به لحاظ اهمیت این موضوع، در این تحقیق به بررسی رابطه بین هوش هیجانی با استرس شغلی کارکنان شعب اداره کل تامین اجتماعی گرگان پرداخته شده است. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی و روش تحلیل آماری از نوع همبستگی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری می باشد. بدین منظور دو پرسشنامه برای بررسی مولفه های هوش هیجانی و استرس شغلی طراحی گردیده است. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین هوش هیجانی و ابعاد آن با استرس شغلی رابطه منفی و مستقیم وجود دارد. بدین معنی که هر چه کارکنان سازمان دارای هوش هیجانی بالاتری باشند، استرس شغلی در میان آنان کاهش می یابد. در میان ابعاد هوش هیجانی، مولفه کنترل هیجانات و احساسات بیشترین تاثیر را بر کاهش استرس شغلی کارکنان شعب اداره کل تامین اجتماعی گرگان داشته است.

مقاله هویت، خود کنترلی و عملکرد تحصیلی

ابعاد هویت ،  خود کنترلی و عملکرد تحصیلی- ۵۶ صفحه Word

مقدمه

هویت و نحوه ی شکل گیری آن از موضوعاتی است که مورد علاقه ی بسیاری از حوزه های علمی هم چون ، روان شناسی ، جامعه شناس ، علوم سیاسی و حتی ادبیات و هنر می باشد. از دیدگاه روان شناسی موضوع هویت در شاخه های مختلفی چون روان شناسی اجتماعی ، روان شناسی رشد ، روان شناسی مرضی ، و روان شناسی شخصیت مورد بحث قرار گرفته است .این موضوع از یک طرف نشان دهنده ی اهمیت موضوع و از طرف دیگر نشانه ای از وسیع بودن حوزه ی مورد بررسی می باشد . به کمک هویت است که افراد به تعریفی از خویشتن می رسند که اگر این تعریف با واقعیت اجتماعی آن ها در تعارض باشد ، حالت هایی چون عدم پختگی ، فشار روانی و مشکلات رفتاری را تجربه می کنند . وجود این رفتار ها در سال های پایانی نوجوانی و اوایل جوانی از نظر بسیاری از روان شناسان ، نشان دهنده ی تلاش طبیعی افراد به منظور پیدا کردن یک تعریف از خود و به عبارت دیگر هویت یابی می باشد . یکی از روان شناسان که به صورتی وسیع و بنیادی به موضوع هویت پرداخته است اریکسون می باشد . از نظریه ی اریکسون چنین برداشت می شود که اگر چه تداوم  هویت در گستره ی زندگی یک فرد دیده می شود با وجود این ، بحران هویت بیشتر در سال های نوجوانی و در دوران تحصیلات دانشگاهی در فرد ظاهر می شود. هویت کسب شده مستلزم ارزیابی فرد از توانایی ها و ناتوانایی های شخصی و چگونگی ترتیب آن هاست. فرایند « هویت جویی» در یک نوجوان زمانی به هدف می رسد که نوجوان بتواند بگوید: « من کیستم ؟ » و رویکرد او متوجه آینده باشد . نوجوان به این هدف نائل نمی شود مگر آن که به نظام ارزشی ، مذهب و عقاید سیاسی و اهداف حرفه ای متعهد شود و در رابطه با زندگی خود شروع به ایجاد یک فلسفه برای زندگی خود کند. بدون شک بخشی از این توجه در زمان ما ، مرهون نوشته های اریکسون (۱۹۶۸-۱۹۵۹ ، به نقل از شکرشکن و همکاران  ، ۱۳۸۰) در این زمینه می باشد.

بررسی رابطه بین هوش هيجاني در رابطه با رضايت زناشويي زوجين

مقدمه

یکی از نهاد های مهم اجتماعی که به لحاظ اهمیت، نقش و کارکرد های مختلف، مورد توجه علمای مذهبی، اخلاقی و صاحب نظربان تعلیم و تربیت، جامعه شناسی و روانشناسی قرار گرفته است، نهاد خانواده می باشد (بیابانگرد، ۱۳۸۱).

خانواده یکی از رکن های اصلی جامعه به شمار می رود. دستیابی به جامعه سالم آشکارا در گرو سلامت خانواده است و تحقق خانواده سالم مشروط به برخورداری افراد آن از داشتن رابطه های مطلوب با یکدیگر است. در چنین نظامی افراد با علایق و دل بستگی های عاطفی نیرومند دیرپا و متقابل به یکدیگر پیوسته اند. این دل بستگی ها اگر چه شاید شدت وحدت شان در طی زمان کاسته شود. اما در سراسر زندگی خانوادگی پاینده خواهند بود. (گلدنبرگ، ۱۳۸۲ ترجمه حسین شاهی براوتی).

ازدواج به عنوان مهمترین و عالیترین رسم اجتماعی برای دستیابی به نیازهای عاطفی و امنیتی افراد بزرگسال همواره مورد تائید بوده است. ازدواج رابطه اي است که شخص با انتخاب، وارد آن می شود و تقریباً نیم قرن ادامه دارد. زن و مردي که با هم ازدواج می کنند باید بتوانند خود را با نیم قرن تحولات اجتماعی و رشد و تغییرات متقابل یکدیگر تطبیق دهند. در غیر اینصورت، به احتمال زیاد رابطه زناشویی آنها دچار مشکل خواهد شد. در صورتی که احساس زوج ها نسبت به زندگی مشترك مطلوب باشد، آن را از رفاه، امنیت و سلامت برخوردار می سازد، برآورد آنها را از توانایی هایشان افزایش می دهد و پذیرش مسئولیت و ایفاي نقش والدینی را ترغیب و کودکان را علیه فقر بیمه می کند (شاهی و همکاران، ۱۳۹۰).

بنابراین آنچه در ازدواج مهم است رضایتمندی زناشویی است که در این پژوهش به آن پرداخته می شود.

 شرح و بيان مسئله پژوهشی

خانواده به عنوان واحدي اجتماعی داراي بیشترین و عمیقترین مناسبات انسانی است. علاوه بر اینکه، منبع اولیه نیازهاي اساسی فرد محسوب می شود، موقعیت هاي متعددي را براي یادگیري و شکل گیري نگرش ها و تشکیل باورهاي فرد فراهم می آورد. خانواده در کنار مسئولیت آموزشی و تربیتی، در رفع نیازهاي جسمانی، روانی و انتقال ارزش هاي اجتماعی نقش بسیار مؤثري دارد. فرد در بستر خانواده خواست هاي جامعه را می آموزد و این شناخت او را به گزینش رفتار هاي معین رهنمون میسازد (مصلحی، ۱۳۹۱).

ازآنجایی که انتخاب همسر یکی از مهمترین تصمیم هایی است که در تشکیل خانواده و زندگی اجتماعی گرفته می شود، اهمیت مسئله ایجاب می کند که با کنکاش عمیقتري به عوامل بیرونی مانند مذهب، طبقه اجتماعی، سن، تحصیلات و… و نیز عوامل زیربنایی مانند ویژگی هاي شخصیتی توجه شود (مصلحی و احمدی، ۱۳۹۲).

متخصصان روانشناسی خانواده غالباً معیار خود را در بررسی کیفیت روابط زناشویی زوجین، سطح رضایت زناشویی آنها قرار می دهند. رضایت زناشویی، یکی از مهمترین عوامل پیشرفت و دستیابی به اهداف زندگی است که تحت تأثیر عوامل بیرونی و درونی می باشد. علیرغم آنکه ضرورت توجه به همسانی عقاید مذهبی و تمایلات فرهنگی همواره مورد تأکید قرار می گیرد، افزایش طلاق در دنیاي کنونی و نارضایتی زوجین از زندگی مشترك و تأثیرات سوء این گونه پدیده ها بر افراد خانواده و اجتماع، بیانگر این مدعاست که برخورد مقبولی با تشکیل خانواده و ازدواج نشده و کمتر با دید عالمانه به این پدیده نگریسته شده است (مصلحی، ۱۳۹۱).

رضايت زناشويي يعني انطباق بين انتظاراتي كه فرد از زندگي زناشويي دارد و آنچه در زندگي خود تجربه مي كند (گوتمن و لونسون[۱]، ۲۰۰۲). وينچ[۲] معتقد است رضايت زناشويي انطباق بين وضعيت موجود و وضعيت مورد نتظار است (وينچ[۳]، ۱۹۷۴ به نقل از آقا محسني و همكاران، ۱۳۹۱).

رضايت يك متغيير نگرشي است، بنابراين يك خصوصيت فردي زن و شوهر محسوب مي شود. طبق تعريف مذكور رضايت زناشويي در واقع نگرش مثبت و لذت بخشي است كه زن و شوهر از جنبه هاي مختلف روابط زناشويي خود دارند. بسياري از محققان سعي در شناخت عواملي دارند كه سطح رضايت و پايداري در روابط بين فردياز جمله رضايت زناشويي را تحت تاثير قرار مي دهد. عوامل گوناگوني به عنوان مولفه هاي موثر بر رضايت زناشويي شناسايي شده اند كه برخي از اين عوامل عبارتند از سن، ازدواج، مدت زمان ازدواج، فرزندان، تحصيلات، مسائل مالي و … (اولسون[۴]، ۱۹۹۰).

سال هاست كه محققين مشغول بررسي عوامل ناسازگاري در ميان خانواده هاي داراي تعارض هستند. اما اخيراً پژوهشگران به جاي تاكيد بر متغيير هاي وابسته ناسازگاري، به عوامل درون فري و بين فردي آشكار در تعاملات روزمره زوج هاي راضي و خوشحال توجه دارند. اين محققين بيان مي كنند عواملي چون آگاهي هيجاني، بين هيجاني، تنظيم هيجاني و همدلي بر روابط ازدواج تاثير گذاشته و كيفيت ازدواج را تحت تاثير قرار مي دهند (سالوي و ماير[۵]، ۱۹۹۰).

با توجه به پژوهش هاي انجام شده در خصوص روابط همسران، به نظر مي رسد كه مولفه هاي هوش هيجاني مي توانند در ميزان رضايت زناشويي موثر باشند. روابط صميمانه زوجين نياز به مهارت هاي ارتباطي از قبيل توجه افراد به مسائل از ديد همسرشان، توانايي درك همدلانه آنچه همسرشان تجربه نموده و همچنين آگاه بودن از نياز هاي او دارد (به نقل از آقا محسني و همكاران، ۱۳۹۱).

ساختار نظري هوش هيجاني سالوي و ماير شامل بسياري از خصوصيات تجربي مثبت است كه محققين آنها را به كيفيت زناشويي ارتباط داده اند. هوش هيجاني، ظرفيت شناسايي، كاربرد، فهم و مديريت احساسات است. حتي به طور اختصاصي تر سالويو همكاران بيان مي دارند كه با تفكر در احساسات خود و احساسات ديگران، افراد مي تواندد احساسات را به اشتراك گذاشته، اطلاعات هيجاني را درك كنند و مديريت نمايند (سالوي و ماير ، ۱۹۹۰).

بنابراین با توجه به مطالب ذکر شده در این پژوهشی بر آنيم كه آيا بين رضايت زناشويي و هوش هيجاني رابطه معناداري وجود دارد يا نه؟

اهمیت و ارزش پژوهش

خانواده، يك نظام اجتماعي طبيعي است كه دست كم سه نسل را در بر مي گيرد. اهميت شناخت و بررسي عواملي كه سبب قوام و استحكام اين نهاد اجتماعي مي گردند، ميتواند گامي مفيد در راستاي ارتقاي سطح فرهنگ جامعه باشد. عوامل مختلفي بر استحكام و دوام خانواده تاثير مي گذارند كه از جمله آنها رضايت بين زوجين است (بیرامی و همکاران، ۱۳۹۱).

رضایت زناشویی یکی از عوامل پیشرفت و دست یابی به اهداف زندگی است (استندلوپ و لانکاستر[۶]، ۲۰۰۰). به طور کلی به نظر می رسد که رضایت زناشویی به صورت مستقیم و غیر مستقیم با پایدار بودن واحد خانواده و کیفیت بهتر زندگی رابطه دارد (شکلفورد[۷] و همکاران، ۲۰۰۸).

در جامعه امروز به دلایل متعددی چون گذر از سنت به مدرنیته، تغییر نظام خانواده ها و فشارهای شغلی و اجتماعی و همچنین پیدا شدن نقش های جدید مثل نقش اشتغال و اضافه شدن آن به نقش های سنتی زنان و با توجه به اهمیت ویژه و جایگاه والایی که نقش های سنتی همچون همسری و مادری زنان در نظر همسرانشان در فرهنگ ایرانی داراست، مشکلات و تعارض های خانوادگی و زناشویی افزایش چشمگیری یافته اند و یا به عبارت دیگر رضایت زناشویی کاهش یافته است و شواهد فراوانی گویای آن هستند که زوج ها در جامعه امروزی برای برقراری و حفظ روابط صمیمی و دوستانه به مشکلات شدید و فراگیری دچارند.

افزایش روز افزون طلاق در دنیای کنونی – هر چند در مقیاسی بسیار کمتر متاسفانه جامعه فعلی ما را نیز در بر گرفته است و نارضایتی زن و شوهر از یکدیگر و نیز از هم گسیختگی کانون های گرم بسیاری از خانواده ها و تاثیرات سوء این جدایی بر افراد خانواده نیاز به رسیدگی و رفع این مشکل را مطرح ساخته است.

بديهي است كه عوامل متعددي نيز مي توانند در نارضايتي زناشويي دخالت كرده و آن را تشديد نمايد. وقتي يك زوج در چرخه فزاينده انتقاد، قرار گرفتن در وضع دفاعي، خاموشي گزيدن و افكار منفي و پذيرش مكرر درماندگي هيجاني اسير شوند، اين چرخه به خودي خود منعكس كننده اين واقعيت است كه در توانايي خودآگاهي، خويشتن داري همدلي و تسكين دادن به خود و به يكديگر اختلالي وجود دارد (گلمن، ۱۳۸۰، ترجمه پارسا).

اگرچه تأكيد بر تأثير هوش هيجاني در احساس رضايت زناشويي به معناي ناديده انگاشتن عوامل ديگري همچون مسائل بيولوژيك، اثرات اقتصادي و فرهنگي و اجتماعي نيست. اما براي سلامت ارتباطات عاطفي و هيجاني زوج ها و سلامت رواني خانواده و مقابله با بسياري از مشكلات اساسي خانواده اهميت دارد.

بنابراین با توجه به موارد ذکر شده و اهمیت رضایت زناشویی به عنوان یکی از عوامل پایداری خانواده ها، انجام این پژوهش در جهت شناسایی رابطه بين رضايت زناشويي و هوش هيجاني بسيار لازم و ضروری به نظر می رسد.

بررسی رابطه کمال گرایی و عزت نفس در ورزشکاران و غیر ورزشکاران

چکیده

هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین کماگرایی و عزت نفس بین ورزشکاران و غیر ورزشکاران شهرستان انار است که زمینه ی عنوان شده عبارتند از : ایا بین کمال گرایی و عزت نفس در ورزشکاران  و غیر ورزشکاران رابطه وجود دارد و ایا ورزش بر کمال گرایی و عزت نفس بالا اثر میگذارد که جهت ازمون این فرضیه جامعه مورد مطالعه عبارتند از : ورزشکاران شهرستان انار که به نوعی مداوم ورزش میکنند و غیر ورزشکاران شهرستان انار که به هیچ وجه ورزش نمی کنند . که ازمون کمال گرایی ۳۸ املی هیل و همکاران و عزت نفس ۱۰ سئوالیه روزنبرگ بر روی انها اجرا شد که جهت ازمون فرضیه ها از روش امار توصیفی . نما . میانگین و انحراف استاندارد و همچنین همبستگی پیرسون استفاده گردید. با توجه به نتایج بدست امده از تجزیه و تحلیل داده ها می توان گفت بین کمال گرایی و عزت نفس در ورزشکاران  و غیر ورزشکاران رابطه ی معنا داری وجود دارد.

 مقدمه

توجه روانشناسان ورزش به صورت ویژه ای به ورزش های حرفه ای و قهرمانی معطوف شده است به طوری که یافته های پژوهشی حاکی از این است که متغییرهای روانشناختی ماننر اضطراب . کمال گرایی و عزت نفس اثرات مهم و متفاوتی بر عملکرد ورزشی ورزشکاران میگذارند (burtoh .vealy.martens. 1990) همچنین اهداف شخصی و استانداردهاو مقایسه های بین فردی از پیش بینی کننده های مهم اضطراب شناختی و اعتماد به نفس و پیشرفت ورزشی گزارش شده اند (jones . swain . cale . 1991) (lane . terry . 1995) عملکرد ورزشی را می توان به عنوان کل ارزش  مورد انتظار مربی از  رویدادهای رفتاری مجزا که فرد در طی یک دوره زمانی مشخص انجام می دهد تعریف کرد . این عملکرد یک ویژگی رفتاری است که بین مجموعه ی رفتارهای هم تیمی ها و رفتارهایی که از  سوی یک فرد در زمان های متفاوت انجام میگیرد تمایز قایل می شود . عملکرد ورزشی از متغیرهای است که تحت تاثیر مسایل روانشناختی ورزشکاران قرار میگیرد. با توجه به اینکه متغییرهای کمال گرایی وعزت نفس ممکن است بخشی از عملکرد ورزشکاران انار را تبیین کند بررسی انها از اهمیت خاصی برخوردار خواهد بود.

تبلیغات شما تبلیغات شما

دسترسی سریع

کدهای اختصاصی