تبلیغات شما تبلیغات شما

آمار سایت

    آمار مطالب
    کل مطالب : 4090
    آمار کاربران
    افراد آنلاین : 8

    کاربران آنلاین

    آمار بازدید
    بازدید امروز : 3,001
    باردید دیروز : 2,578
    گوگل امروز : 16
    گوگل دیروز : 19
    بازدید هفته : 18,624
    بازدید ماه : 58,686
    بازدید سال : 175,707
    بازدید کلی : 6,622,735

آخرین فروش های موفق

پایان-نامه-تحلیل-و-ارزیابی-صورت-بندی-مضامین-معنوی-(حس-معنوی-–-استعلایی)-در-سینمای-فرانک-دارابانت
پایان نامه تحلیل و ارزیابی صورت بندی مضامین معنوی (حس معنوی – استعلایی) در سینمای فرانک دارابانت
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 233

پایان نامه تحلیل و ارزیابی صورت بندی مضامین معنوی (حس معنوی – استعلایی) در سینمای فرانک دارابانت
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 233 صفحه
چکیده
پژوهش حاضر تلاشی برای تحلیل و ارزیابی صورت بندی مضامین معنوی (حس معنوی – استعلایی (Spirituality)) در سینماست. در این مسیر ابتدا به سیر شکل‏گیری سینمای معنویت‏گرا و هم چنین کارگردان‏های خاصی که دغدغه معنویت‏گرایی در فیلم‏هایشان اهمیت داشته، نگاهی اجمالی شده است. سپس به بیان شیوه تعامل میان رویکرد معنویت‏گرایی و فیلم از منظر دین‏گرایان پرداخته شده و در ادامه نیز انواع رویکردهای تحلیل فیلم به عنوان روش‏های تحلیلی موجود مطرح شده است. روش و رویکرد تحلیلی این پژوهش بر ارزیابی فرم و قالب ارائه روایت داستانی در فیلم از نگاه نئوفرمالیست‏ها (پست‏فرمالیست‏‏ها) تکیه دارد. بنابراین در گام بعد نگرش نئوفرمالیستی در سینما و چگونگی کاربرد نظریه آن‏ها در فیلم تبیین شده و به نسبت فرم و محتوا در فیلم پرداخته شده است. در این رویکرد از آن جهت که فرم به نوعی محتوا را می‏آفریند؛ نزدیک به دیدگاه سنت گرایان در مورد نماد و صورت اثر هنری است که آن را جلوه ای از امر متعالی و قدسی می‏دانند. به تعبیر دیگر فرمی که محتوایی معنویت‏گرایانه را با خود دارد همان صورت هنر معنوی در نگاه اهل سنت است. این دیدگاه تبیین می‏کند که تجربه فرم فیلم در تعامل با تماشاگر تبدیل به یک تجربه معنوی – آیینی می‏شود. این رویکرد با دیدگاه اصحاب مکتب دریافت آلمان برای تبیین نقش خواننده در شکل دادن به معنای فرم تکمیل می‏شود. در این نگرش معتقدند که معنا و حس معنوی برآمده از فرم با مشارکت فعال تماشاگر و از طریق تجربه او، شکل می‏گیرد. درادامه به تبیین فرم فیلم پرداخته شده است. در این تبیین مواردی چون اصول فرم فیلم و معیار های ارزیابی و تحلیل، اصول ساختار روایی در فیلم داستانی و عناصری چون میزانسن، قاب بندی و فیلمبرداری، تدوین، صدای فیلم و سبک کارگردانی بیان شده است. در پایان نیز به تحلیل چهار فیلم از فرانک دارابانت کارگردان صاحب نام آمریکایی مجاری تبار پرداخته شده است.
واژگان کلیدی: حس معنوی – استعلایی، (Spirituality)، مضمون معنوی، فرم، نئوفرمالیسم، فرانک دارابانت.

پایان-نامه-شیوه-های-امر-به-معروف-و-نهی-از-منکر-در-قرآن-و-حدیث-بااستفاده-ازابزارهای-جدید
پایان نامه شیوه های امر به معروف و نهی از منکر در قرآن و حدیث بااستفاده ازابزارهای جدید
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 213

پایان نامه شیوه های امر به معروف و نهی از منکر در قرآن و حدیث بااستفاده ازابزارهای جدید
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 213 صفحه
چکيده
اهمیت و ضرورت امر به معروف و نهی از منکرموردتأییدعقل است ولی اگر مستند به آیات وروایات گردد متقن ومحکم می شود چون عده ای واجب دینی رافقط در نماز و روزه می دانند وبه امر به معروف و نهی از منکر به دید یک مستحب وغیر تکلیفی می نگرند واز طرفی با معروفها ،منکرها وابزار شناخت آن آشنا نیستند. واز تاثیر علم ،تکنولوژی وتبلیغ بر نگرش ها نسبت به معروفها و منکرها نباید غفلت کنند . وازرابطه امر به معروف و نهی از منکر با آزادی و تعلیم وتربیت آگاهی ندارندوعمل به این واجب دینی را درتعارض با آزادی می دانندلذا از عمل به آن طفره می روند.
اهمیت و ضرورت اتخاذ شیوه های صحیح و مناسب ونوع ابزار جدید برای انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر کاملا امری بدیهی است. نا آگاهی از ابزارها وروشهای نوین در اجرای این فریضه چه بسا عکس العمل منفی در فرد مخاطب ایجاد کند. تبعات سوء و پیامدهای منفی ناشی از به کار بستن روشهای نامناسب است! ونداشتن آگاهی ودانش روز نسبت به ابزار کار برای اجرای این امر در جامعه ما، مصادیق بسیاری دارد .
همچنین امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه همگانی ودارای مراحل ومراتب است وهمگان عهده دارآن می باشند لذا ما در اين نوشتار با استفاده ازروش کتابخانه ای ازکتابهای مختلف ،مقاله ها ،نرم افزارها وسایتها به شيوه‌هاو ابزارهای جدید ،مفید و کاربردی آن اشاره می کنیم، امید است که اشاره به این شیوه هاوابزارها ما را در هر چه بهتر عمل کردن به این فريضه الهی رهنمون گرداند.
کلید واژه: شیوه های امر به معروف و نهی از منکر،ابزارها ی جدید ،معروفها ،منکرها ،مراحل ،اهمیت ،موفقیت، شیوه ها

پایان-نامه-شرح-و-تبیین-موضوع-روشهای-نوین-تولید-مثل-از-دیدگاه-فقه-امامیه
پایان نامه شرح و تبیین موضوع روشهای نوین تولید مثل از دیدگاه فقه امامیه
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 153

پایان نامه شرح و تبیین موضوع روشهای نوین تولید مثل از دیدگاه فقه امامیه
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 153 صفحه
چکیده
پیشرفت دانش پزشکی موجب گرديده که تقریبا می توان گفت موضوعی به نام ناباروری وجود نداشته و یا بسیار نادر و مهجور شود . روشهای نوین تلقیح مصنوعی به میمنت دانش بشری این مشکل خانواده ها را حل کرده و کمتر کسی است که از وجود فرزند محروم بوده باشد . لقاح مصنوعي از ثمرات دانش پزشكي است و شيوه اي درماني براي ناباروري زوج و زوجه به شمار مي آيد ، اما اين عمل به دليل اينكه حقوق و تكاليفي را متوجه صاحبان فرزند ناشي از آن بوجود مي آورد ، گاه تحت تاثیر تشتت و تعارض آراي فقهي و حقوقی در موضوع نسب و آثار حقوقی آن قرار گرفته است . بطور كلي پنج صورت از موضوع روش های تولید مثل قابل تصور است . شق اول نطفه و تخمک یا همان جنین که متعلق به زوج و زوجه باشد و پس از لقاح در خارج ، به رحم زوجه تزریق گردد . در اين صورت هيچ اختلافي بين فقها به چشم نمی خورد و جملگی معتقد به حليت و جواز عمل مذکور می باشند و شق دوم اسپرم متعلق به بيگانه است و تخمك و رحم متعلق به زوجه ، اكثر فقها و حقوقدانان حكم به حرمت آن داده ، مگر تعداد قليلي ، در شق سوم ، اسپرم متعلق به زوج است و به همراه تخمك زن بيگانه در رحم زوجه قرار گرفته و عمل تلقيح صورت مي پذيرد ، اين عمل در صورتي كه رحم متعلق به همسر زوج باشد بلااشكال و در غير اين صورت محل اشكال قرارگرفته ، اين نظر غالب فقهاست البته با تأويل و تفاسيري متفاوت . شق چهارم نطفه متعلق به زوجين است و رحم متعلق به شخص ديگري ، اين عمل از نظر فقها و حقوقدانان در صورتی که رحم متعلق به محارم زوج باشد مانند زن دوم وی که نزدیکی با او بدون اشکال است مجاز می باشد ، اما اینکه نسب متعلق به صاحب رحم باشد يا صاحب تخمك يا هر دو ، با اختلافاتي در اقوال رو به روست . اما صورت دوم این که رحم متعلق به زن بیگانه و نامحرم زوج باشد که در این رابطه برخی موافق و برخی مخالف عمل مذکور می باشند و حالت پنجم اهدای جنین است در اين روش زوجين بيمار از جنين حاصل از اسپرم و تخمك زن و مرد ديگر که بینشان رابطه زوجيت باشد ، در محيط آزمايشگاه استفاده كرده و جنين اهدايي به رحم زوجه منتقل مي‌گردد . جمهوري اسلامي ايران با تدوين قانون نحوه اهداي جنين به زوجين نابارور قانوني را در پنج ماده (مصوب ۲۹/۴/۱۳۸۲) به تصويب رساند که تنها يك روش از روش‌هاي موجود را به تصريح تجويز كرده است و در ماده یک این قانون آمده است : به موجب اين قانون كليه مراكز تخصصي درمان ناباروري ذي‌صلاح مجاز خواهند بود با رعايت ضوابط شرعي و شرايط مندرج در اين قانون ، نسبت به انتقال جنين‌هاي حاصله از تلقيح خارج از رحم زوج‌هاي قانوني و شرعي پس از موافقت كتبي زوجين صاحب جنين به رحم زناني كه پس از ازدواج و انجام اقدامات پزشكي ناباروري آنها (هر يك به تنهايي يا هر دو) به اثبات رسيده است ، اقدام نمايند . اما اینکه مبنای مشروعیت عمل چیست و صدق عناوین حلیت و حرمت در مورد این فعل چگونه است و نیز آثار مالی و غیرمالی این گونه روشهای تولید مثل چه می باشد محور اصلی تحقیق حاضر است .
واژگان کلیدی: روش های نوین تولید مثل ، فقه امامیه ، حقوق ایران ، آثار و احکام مالی و غیرمالی

پایان-نامه-شاخصه‌هاي-ياران-مطلوب-اميرمؤمنان-علي(عليه‌السلام)-دركلام-حضرت-باتأكيد-بر-نهج‌البلاغه
پایان نامه شاخصه‌هاي ياران مطلوب اميرمؤمنان علي(عليه‌السلام) دركلام حضرت باتأكيد بر نهج‌البلاغه
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 349

پایان نامه شاخصه‌هاي ياران مطلوب اميرمؤمنان علي(عليه‌السلام) دركلام حضرت باتأكيد بر نهج‌البلاغه
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 349 صفحه
چكيده
هدف نهايي همۀ اديان الهي، برپايي حكومت عدل وفضيلت، درجهت ساختن جامعه‌اي نمونه است كه درآن همۀ افراد مستعد وطالب حقيقت، امكان دستيابي به هدايت الهي را دارند ومسير كمال وسعادت براي همگان گشوده است. اميرمؤمنان علي(عليه‌السلام) به عنوان رهبر بزرگ الهي، با گفتار وسيرۀ عملي خود، بهترين الگو را براي چگونگي دستيابي به حيات معنوي و كمال انساني، درجهت سعادت دنيا وآخرت ارائه فرموده‌اند.
آنچه در اين پژوهش، از طريق تحليل محتواي كتاب شريف نهج البلاغه، مورد بررسي قرار گرفته‌است، بيان شاخصه‌هايي است كه اميرالمؤمنين(عليه‌السلام)، آن‌را به‌عنوان ويژگي ياران مطلوب خويش معرّفي فرموده‌اند؛ كه در دوبخش شاخصه‌هاي مبنايي ورفتاري، قابل ارائه است.
در اين پژوهش جهت رعايت اختصار وعمق بخشيدن به مباحث، شاخصه‌هاي مبنايي به عنوان پيش‌فرض براي ياران مطلوب اميرالمؤمنين(عليه‌السلام) درنظر گرفته شده وتنها جهت معرفي آن‌ها، به ذكر عناوين ونقل يك نمونه از كلام حضرت دربارۀ هريك از اين شاخصه‌ها اكتفا شده‌است. امّا به تحليل شاخصه های رفتاري، ذيل ۱۰عنوان به‌قرار زير پرداخته شده‌است:
۱ـ بصيرت ۲ـ امربه‌معروف ونهي‌ازمنكر ۳ـ شناخت ودفع فتنه ۴ـ عدالت‌محوري ۵ـ شهادت‌طلبي ۶ ـ جهاد خالصانه ۷ـ معرفت به حق وپيروي ازآن 8ـ شناخت كيفيت رابطه با دنيا 9ـ پايداري ۱۰ـ تقوا.
كليدواژه‌ها: شاخصه، يارمطلوب، اميرمؤمنان علي(عليه‌السلام)، شاخصه‌هاي مبنايي، شاخصه‌هاي رفتاري.

پایان-نامه-سیر-تحول-اصل-احتیاط-نزد-فقهای-مذاهب-و-بررسی-موارد-فقهی-آن
پایان نامه سیر تحول اصل احتیاط نزد فقهای مذاهب و بررسی موارد فقهی آن
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 147

پایان نامه سیر تحول اصل احتیاط نزد فقهای مذاهب و بررسی موارد فقهی آن
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 147 صفحه
چكيده
مسأله احتیاط یکی از اصولی است که فقهای مذاهب دوجا از آن استفاده می‌کنند، نخست در جایی که نصی وجود ندارد، و دوّم جایی که نصّ وجود دارد و آن هم به خاطر تعارض یا اجمال نص می‌باشد، و از آن جایی که اصل احتیاط و قلمرو آن در طول تاریخ بین علما فراز و نشیب داشته است، از این رو، برخی آن را بر اصول دیگر (برائت و استصحاب) ترجیح داده و برخی آن را مرجوح دانسته‌اند و قلمرو و سیر تاریخی آن بین مذاهب متفاوت است؛ در این رساله تلاش می‌شود که ابعاد مختلف اصل احتیاط به ویژه سیر تحوّل و موارد آن در فقه، با استفاده از متون اصولی و فقهی مورد بررسی قرار گیرد.
امّا شکل خاص کنونی اصل احتیاط از زمان شیخ انصاری (رحمة الله) پدید آمد و وارد اصول علمیّه فقه شیعه گردید؛ لکن کاربرد این اصل نزد علمای اخباری بسیار گسترده‌تر از علمای اصولی می‌باشد.
علمای اهل سنّت احتیاط را به عنوان اصلی عملی در کتاب‌های خویش با عنوان اصل احتیاط ندارند؛ ولی در برخی از مسائل فتوا به احتیاط داده‌اند. بنابر این؛ کاربرد این اصل میان فقهای اهل سنّت بسیار کمتر از علمای امامیه است.
واژگان کلیدی: سیرتحوّل، اصول عملیّه، اشتغال و احتیاط.

پایان-نامه-سند-از-منظر-فقه-و-حقوق
پایان نامه سند از منظر فقه و حقوق
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 145

پایان نامه سند از منظر فقه و حقوق
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 145 صفحه

چکیده‌
سند که توسّط اداره‌ی ثبت اسناد، یا دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق تنظیم می‌گردد فصل الخطاب محاکم قضایی بوده و به عنوان مستند محکم و غیر قابل تردید مورد توجّه قضات قرار می‌گیرد.
این پایان‌نامه با عنوان «سند از منظر فقه و حقوق» بر آن است تا مباحثی پیرامون سند و اقسام آن، همچنین حدود و اعتبار سند و قابلیّت اجرایی سند رسمی و نقش اسناد در روابط اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و کاهش دعاوی مورد بررسی قرار گیرد.
برای رسیدن به این منظور ابتدا منابع مربوط گلچین شده و بعد از مطالعه و فیش‌برداری و تجزیه و تحلیل یافته‌ها به روش استقرائی، تحلیلی این تحقیق در سه بخش فراهم آمده است و در پایان به نتایجی دست یافته و برای بهتر شدن وضع موضوع پیشنهادهایی ارائه شده است و هدف از این تحقیق، بیان جایگاه سند در فقه اسلامی میباشد.
مهمترین دستاورد این پژوهش عبارت است از:
أ) توجه ارگانها و محاکم به سند؛
ب) تمهیدات لازم جهت جلوگیری از تزلزل و سوء استفاده سند؛
ج) برخوردار بودن سند از پشتوانه‌ی قانونی؛
د) حذف تشریفات دست و پاگیر سند رسمی.
کلید واژگان: سند، مالکیّت، ثبت اسناد، معامله، املاک.

پایان-نامه-سحروکهانت-در-قرآن-و-حدیث
پایان نامه سحروکهانت در قرآن و حدیث
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 145

پایان نامه سحروکهانت در قرآن و حدیث
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 145 صفحه
چکیده
درباره آغاز سحر و ساحري بحث‌های فراوانی شده است؛ از كتيبه‌ها، تصاوير، علايم و اشيايی كه از حفاری‌هاي باستان‌شناسی بدست آمده است، چنين برمی‌آيد كه سحر و ساحری از زمان‌هاي خيلی قديم در ميان مردم رواج داشته است و آن را مورد استفاده قرار می‌دادند از بررسی تاريخ به اين نكته پی می‌بريم كه اهل بابل از نوابغ اين فن بوده‌اند. انسان‌ها در دوران بعثت پيامبران بر اثر دعوت آن‌ها از جادو و جادوگري اعراض نموده و به خالق و مالك كاينات، ايمان و اعتماد پيدا مي‌كردند، اما با رحلت پيامبران و گذشت زمان و بر اثر هجوم مشكلات در دام اوهام و خرافات افتاده و بعضاً به جادوگران رجوع می‌كردند.
در تاریخ انبیاء علیهم السلام ملاحظه می‌کنیم سحر و جادو قبل از حضرت ابراهیم علیه السلام در میان آکدیان و زرتشتیان ایران و نئوفیثاغورثیان یونان رایج بوده است.
از دقت در تعالیم انبیاء علیهم السلام می‌یابیم که بخشی از روشنگری و مبارزه انبیاء علیهم السلام پیرامون سحر و جادو و مروجین آن بوده است. گستره سحر و جادو در فراخنای تاریخ بشری فراز و نشیب‌هایی داشته است.
از زمان حضرت نوح (علیه السلام) انسان‌های بی‌ايمان، پيامبران را به جادوگری متهم می‌كردند و اين تهمت تا زمان حضرت پيامبر اكرم ادامه داشت.
خداوند تبارك و تعالی می‌فرمايد: ((كَذَالِكَ مَا أَتی الَّذِينَ مِن قَبْلِهِم مِّن رَّسُولٍ إِلَّا قَالُواْ سَاحِرٌ أَوْ مجنُون)). (الذاريات/۵۲)
هيچ پيغمبری به سوی مردم نرفته، مگر اين كه گفته‌اند: او جادوگر يا گرفتارجن زدگی است.
همان طورکه در قرآن کریم درباره حضرت موسی اشاره شده ،سحر و ساحری درحد گسترده و وسیع رواج داشت، به گونه‌اي كه مردم آن زمان اشتغال به اين فن را از كمالات می‌پنداشتند. مردم جاهل برای دفع مشكلات و ضرر و گزند ديگران به ساحران روی مي‌آوردند، حتی پادشاهانی همانند فرعون مصر برای بقای حكومت و حفاظت تخت و تاج خود به جادوگران متوسل می‌شدند.
سحر و جادو یکی از موضوعاتی است که در همه زبان‌ها و فرهنگ‌ها راجع به آن مطلب نوشته شده است. در همه ممالک و در هر زمان و موقعیت، علی‌رغم فراوانی آنچه که دانشمندان درباره سحر و باورهای ساحران مطلب دارند و آن را به عالم ماوراءالطبیه نسبت می‌دهند.
اسلام به منظور نجات بشریت از این کابوس‌های وحشت‌زا و بازیچه نگشتن زندگی و سرنوشت خلق به دست غیب‌گویانی که تیر به تاریکی می‌افکنند، شعبده بازی، کهانت، عرافه و ابزار کهانت از قبیل: ((طرق)) و ((خط)) و غیر آن و سحر و ساحری و افسونگری و رقیه خوانی و غلط بافی و سایر دعاوی باطل آن‌ها را با شدیدترین وجهی تحریم نموده و کاهن و ساحر را در ردیف مشرکین قرار داده است. و ارتزاق اشخاص را ازاین رهگذرها از مکاسب محرمه و این مشاغل را از کارهای ممنوعه دانسته و کسی را که به ساحری بپردازد محکوم به قتل می‌داند (که شدیدترین مجازات برای ساحر می‌باشد). و نیز کسانی را که در پی افسون و رقیه (کاغذنویسی) و پیشگوئی‌های کاهن و فالگیر بروند گناهکار دانسته، و به عذاب دوزخ وعید می‌دهد. و مراجعه به کاهن و ساحر را شرک به خدا و منافی توحید و تعالیم اسلامی و مغایر توکل به آفریدگار و انکار حکمت عالیه و مشیت قاهره الهی معرفی کرده، وبنابر فرمایشات ائمه شیعه علیهم السلام ،برای حفظ مومنان ازشر جادوگران وکاهنان ،اذن مبارزه و باطل کردن عمل آنان نیز صادرشده است.
کلید واژه‌ها: سحر، ساحر، کهانت، کاهن، باطل السحر، شیطان، اجنه، طلسم؛


پایان-نامه-رویکرد-علامه-طباطبایی-(ره)-نسبت-به-قصص-قرآن
پایان نامه رویکرد علامه طباطبایی (ره) نسبت به قصص قرآن
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 302


پایان نامه رویکرد علامه طباطبایی (ره) نسبت به قصص قرآن
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 302 صفحه

چکیده
بدون تردید حجم قابل توجهی از آیات قرآن به بیان داستان ها و سرگذشت اقوام و انبیای پیشین اختصاص دارد. مفسرین قرآن هم هر یک به شیوه ی خاص خود این آیات را تفسیر کرده اند ، مانند علامه طباطبایی(ره) از مفسران بزرگ شیعه که با روش مخصوص به خود این آیات را تبیین و تشریح نموده است. پژوهش حاضر با عنوان « رویکرد علامه طباطبایی(ره) نسبت به قصص قرآن » درصدد است تا دیدگاه ها و روش های آن علامه بزرگوار را مورد توجه قرار دهد. در این راستا ابتدا دیدگاه علامه طباطبایی(ره) درباره ی ویژگی ها و اهداف قصه های قرآنی و سپس روش های نقل و نقد ایشان ذیل آیات قصص مورد بررسی قرار می گیرد.
این پژوهش نشان خواهد داد که از نظر علامه قصص قرآن با ویژگی هایی چون واقعی بودن داستان ها ، حذف جزئیات ، تنوع اسلوب بیان ، تنوع در تعابیر ، تکرار و داستان در داستان بیان شده تا اهداف مورد نظر الهی مانند اثبات توحید و نبوت ، بیان ولایت و حقانیت کلام الهی ، عبرت گیری ، بشارت و انذار ، تسلی خاطر پیامبر(ص) ، صبر و پایداری ، نمایش سنت های الهی و تاویل حوادث و وقایع را به بهترین شکل محقق سازد. نهایتا آن چه حاصل می شود این است که داستان های قرآن علی رغم عدم بیان تمام جزئیات از ویژگی های هنری قصه پردازی خالی نیست و ضمن رعایت تنوع در بیان خویش هرگز از اهداف خود دور نگشته است.
هم چنین با تبیین قرآنی و روایی قصص و تطبیق آیات با قصه ی عهدین روش علامه در نقل و تفسیر آیات قصص به نمایش در می آید. بدین ترتیب مشخص می شود که همان بیان خاص و اجمالی قصه ی قرآنی برای آشنایی و عبرت گیری مخاطب کافی است و بعضی روایات نسبتا معتبر داستانی برای درک بهتر برخی صحنه ها مناسب است. اما هرگز نباید به قصه ی کتاب مقدس اطمینان داشت ، چرا که ضمن عدم اعتبار سندی ، متنش نیز تحریف شده و مطالب خرافی ، غیر عقلانی و متناقض با آیات قرآنی ارائه می کند.
در پایان با بررسی منقولات گوناگون در رابطه با قصص ، روش علامه در نقد روایات ، اسرائیلیات و آرای مفسران ذیل آیات داستانی مشخص خواهد شد تا نشان دهد روایات ، اسرائیلیات و اقوال صاحب نظران در قبال این موضوع قرآنی باید به لحاظ سندی و دلالی سنجیده شود و چنان چه از صافی های قرآن و روایات معتبر ، عقل و تاریخ معتبر ، اصول مذهبی و عقیدتی و یافته های قطعی علم تجربی عبور کرد ، پذیرفتنی خواهد بود.
کلید واژه ها : قصص قرآن ، تحلیل قصص ، علامه طباطبایی(ره) ، تفسیر المیزان .

پایان-نامه-روش-مواجهه-با-هنجارها-و-ناهنجارهای-اجتماعی-با-تأکید-بر-نهج-البلاغه
پایان نامه روش مواجهه با هنجارها و ناهنجارهای اجتماعی با تأکید بر نهج البلاغه
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 145

پایان نامه روش مواجهه با هنجارها و ناهنجارهای اجتماعی با تأکید بر نهج البلاغه
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 145صفحه
چکیده
یکی از نیازهای مهم جوامع بشری، دستیابی به راهکارهایی جهت رفع مشکلات اجتماعی و اصلاح روابط بین انسان ها است . لازمه تحقق این مهم، شناخت هنجارها و ناهنجارهای موجود در جامعه، علل پیدایش و روش مواجهه با آنها می باشد، تا با کمک آن، مسائل و مشکلات پیچیده زندگی اجتماعی با راه حلی منطقی، ریشه یابی و برطرف گردد. در این تحقیق بر آنیم با بررسی رفتار و عملکرد امیرالمؤمنین۷ در مواجهه با هنجارها و ناهنجارهای اجتماعی، الگویی علوی در این خصوص ارائه دهیم. آن حضرت پس از تلاش های شبانه روزی جهت اصلاح جامعه و ارتقاء سطح آگاهی و ایجاد نظم پایدار و اجرای همه جانبه عدالت و همزمان با آن، مسدود ساختن زمینه بروز ناهنجاریها، در ساختن جامعه سالم گام برداشتند. سپس به وسیله تشویق و تقدیر، به تقویت هنجارها پرداخته و با ابزارهای درونی مانند؛ تربیت دینی و تقویت روحیه تقوی، تشویق به تعقل و تقویت گوهر حیا، زمینه درونی بروز ناهنجار ها را از بین برده و با تدابیری به مقابله با رفتارهای هنجارشکنانه می پردازد و به تناسب خطایی که شخص نابهنجار مرتکب شده است، یا بصورت موعظه و نصیحت یا امر به معروف و نهی از منکر یا سرزنش و توبیخ و تنبیه و عزل از مسئولیت با هنجار شکنان جامعه برخورد می نمودند .
کلید واژه : هنجار ، ناهنجار ، روابط اجتماعی ، امام علی ۷، نهج البلاغه


دین-و-بحران-محیط-زیست-بررسی-تطبیقی-دیدگاه-سیدحسین-نصر-و-لین-وایت-با-تأکید-بر-مقاله-کلاسیک-وایت
دین و بحران محیط زیست بررسی تطبیقی دیدگاه سیدحسین نصر و لین وایت با تأکید بر مقاله کلاسیک وایت
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 212

پایان نامه دین و بحران محیط زیست بررسی تطبیقی دیدگاه سیدحسین نصر و لین وایت با تأکید بر مقاله کلاسیک وایت
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 212 صفحه

چکیده
رابطه دین و محیط زیست از روابط بحث انگیز در دوران مدرن است. دو ادعا در خصوص این رابطه مطرح است؛ یکی نقش مثبت دین و دیگری نقش مخرب و منفی آن. برخی مانند لین وایت با اشاره به باب نخست از سفر پیدایش، ریشه ها ی بحران محیط زیست را برآمده از آموزه ی یهودی- مسیحی قلمداد نموده اند و بر همین اساس دیدگاه وایت، در زمره دیدگاه های منفی به محیط زیست مطرح می شود. سیدحسین نصر از جمله کسانی است که ریشه های بحران محیط زیست را در بحران معنوی انسان و فاصله از دین می داند و بر همین اساس دیدگاه نصر در زمره دیدگاه مثبت به دین قلمداد می شود. بررسی ها حاکی از این است که به رغم اینکه هر دو نظریه موافقانی دارد اما نقش مثبت دین در حفظ محیط زیست با توجه به تحلیل نظر نصر، رجحان دارد.
این پژوهش، با روش کیفی- توصیفی به بررسی و مقایسه دیدگاه¬های سیدحسین نصر و لین وایت در باب ریشه¬های بحران محیط زیست می¬پردازد. در این پژوهش که متشکل از چهار فصل است، در فصل اول کلیات تحقیق مطرح شده است. فصل دوم به مبانی نظری و مفاهیم مهم پژوهش و همچنین پیشینه پژوهش اختصاص یافته است. فصل سوم با معرفی لین وایت و سیدحسین نصر و مهم¬ترین آثار آن دو آغاز شده است و سپس ترجمه مقاله وایت با عنوان ریشه¬های تاریخی بحران زیست¬ محیطی ما به همراه تحلیل مفهومی دیدگاه¬های او مطرح شده است. در ادامه با توجه به گستردگی آثار سیدحسین نصر، دیدگاه¬های او در خصوص ریشه¬های بحران محیط زیست براساس دو کتاب دین و نظم طبیعت و نیز انسان و طبیعت مطرح شده است. در نهایت دیدگاه¬های آن دو به¬طور تطبیقی بررسی شده و به شباهت¬ها و تفاوت¬های دیدگاه¬های نصر و وایت اشاره شده است. در فصل چهارم و نهایی، جمع¬بندی و و راه¬کارهای مقتضی آمده است.
واژگان کلیدی: دین، محیط زیست، بحران محیط زیست، لین وایت، سیدحسین نصر، ریشه های تاریخی بحران زیست محیطی ما، دین و نظم طبیعت، انسان و طبیعت: بحران معنوی انسان متجدد.

تبلیغات شما تبلیغات شما

کدهای اختصاصی